History of Scientific Education: reviewing aspects and building perspectives

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15536/reducarmais.5.2021.2053

Keywords:

Science Education, Literature review, History of scientific education

Abstract

This literature review has as its object of study the history of scientific education from the end of the 20th century to the beginning of the 21st century based on three specific objectives: to understand the political and economic factors that interfered in the development of science education, to analyze cultural factors and pedagogical aspects that permeated this history, and discuss the paths that scientific education has for the 21st century. It is, therefore, a bibliographic research of a historical nature, whose other researches are considered direct sources of investigation. We observe a convergence of the authors to understand that the positivist science and science conceptions, still hegemonic, result from a history marked by strong American political, economic, cultural and pedagogical influences. However, recent research brings new contributions on the role of science and science teaching in the information age, which can mean a change in perspectives and a new way of building 21st century science education.

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Author Biographies

Lucas de Sousa Ribeiro, SECRETARIA MUNICIPAL DE EDUCAÇÃO DE FORTALEZA

Licenciado em Ciências Biológicas pela Universidade Federal do Ceará. Mestre em Educação, área de concentração foi Educação Brasileira, na linha Educação, Currículo e Ensino, pela Universidade Federal do Ceará - UFC. Foi bolsista do Programa de Educação Tutorial (PET/Biologia), do Programa Ciências Sem Fronteiras - Itália, com graduação sanduíche na Università di Bologna - IT. Participou da Liga de Direitos Humanos/Nucepec/UFC, do Laboratório de Ensino em Biologia/UFC, do Laboratório de Biologia Celular/UFC, do Laboratório em Bioprospecção de Recursos Regionais/FisiologiaAnimal e do Centro Studi e Ricerche in Salute Internazionale e Interculturale/UniBo. Participou de pesquisas na área de Ensino de Ciências, ao qual teve experiência em iniciação científica/CNPq. Tem experiência nas áreas de Educação e Ensino de Ciências, atuando como professor de Educação Básica do Município de Fortaleza-CE e do Governo do Estado do Ceará.

Maria Danielle Araújo Mota, Universidade Federal de Alagoas

Professora da Universidade Federal de Alagoas (UFAL), Campus A.C Simões. Doutora e Mestre pelo Programa de Pós-Graduação em Educação Brasileira (PPGE) da Universidade Federal do Ceará (UFC), Eixo Ensino de Ciências. Licenciada em Ciências Biológicas pela Faculdade de Educação de Itapipoca (FACEDI- UECE). Atua na área de Formação de Professores de Ciências e Biologia.

Raquel Crosara Maia Leite, Universidade Federal do Ceará

Licenciatura em Ciências Biológicas pela Universidade Federal de Uberlândia (1990), mestrado em Educação pela Universidade Federal do Ceará (1998) e doutorado em Educação pela Universidade Federal de Santa Catarina (2004). Atualmente é docente associado I da Universidade Federal do Ceará, lotada no Departamento de Teoria e Prática do Ensino , FACED. Professora do Programa de Pós-Graduação em Educação Brasileira e do Mestrado Profissional em Ensino de Ciências e Matemática (ENCIMA). http://orcid.org/0000-0002-1563-9670

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Published

2021-01-08

How to Cite

Ribeiro, L. de S., Araújo Mota, M. D. ., & Crosara Maia Leite, R. (2021). History of Scientific Education: reviewing aspects and building perspectives . Educar Mais, 5(2), 198–216. https://doi.org/10.15536/reducarmais.5.2021.2053

Issue

Section

Articles