An experience of collective work from the combined use of different virtual spaces in the continuing education of Mathematics teachers
DOI:
https://doi.org/10.15536/reducarmais.5.2021.2239Keywords:
Virtual spaces, Formation of Mathematics Teachers, Posture, Digital TechnologiesAbstract
The present article is an excerpt from a research of Academic Master in Teaching of Mathematics that aimed to observe and analyze the posture of participating mathematics teachers inserted in different virtual spaces during continuous training in distance learning has developed. The references that supported the research occurred through theoretical readings on teacher training with technology, virtual spaces, collective work, posture and interaction/interactivity. During the training, which took place over two months, the WhatsApp application and the virtual platform Coursify.me were used, where proposals and discussions on mathematical problems and activities were carried out, which constituted the research data set. An analysis and reflection on the data produced, in the light of the theoretical references used and with a qualitative methodological characteristic, allowed us to conclude that observing the posture of the participants during actions proposed in the distance modality is a determining characteristic in the construction of pedagogical architectures that can provide opportunities for meaningful training for the participant.
Downloads
References
ABBAGNANO, N. Dicionário de Filosofia. Trad. Alfredo Bosi. São Paulo: Martins, 2007.
ARAGÓN, R; CARVALHO, M. J. S.; MENEZES, C. S. Inovações na formação de professores na modalidade a distância. ETD: Educação Temática Digital, Campinas, v. 10, n. 2, p. 373-393, jun. 2009.
BAIRRAL, M. A. Pesquisas em educação matemática com tecnologias digitais: algumas faces da interação. Perspectivas da Educação Matemática, Campo Grande, v. 8, n. 18, 2015.
BEHAR, P. A.; MEIRELLES, S. The virtual learning environment ROODA: an institutional project of long distance education. Journal of Science Education and Technology, [S.l], v. 15, n. 2, p. 159-167, 2006.
BEHAR, P. A.; PASSERINO, L. M.; BERNARDI, M. Modelos Pedagógicos para Educação a Distância: pressupostos teóricos para a construção de objetos de aprendizagem. RENOTE: Revista Novas Tecnologias na Educação, Porto Alegre, v. 5, n. 2, s.p, dez. 2007.
BEHAR, P. A. Modelos pedagógicos em educação a distância. Porto Alegre: Artmed Editora, 2009.
BEHAR, P. A. Competências em educação a distância. Porto Alegre: Penso Editora, 2013.
BELLONI, M. L. Educação a Distância. 5. ed. 1. reimp. Campinas: Editores Associados, 2009.
BOGDAN, R.; BIKLEN, S. K. Investigação qualitativa em educação. Tradução Maria João Alvarez, Sara Bahia dos Santos e Telmo Mourinho Baptista. Porto: Porto Editora, 1994.
BORBA, M. C.; PENTEADO, M. G. Informática e Educação Matemática. 5. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2016.
CANÁRIO, R. Educação de Adultos: um campo e uma problemática. Lisboa: Educa, 2000. 153p.
CAVALCANTI, L. B. Funcionamento e efetividade do laboratório virtual de ensino de matemática na formação inicial de professor de matemática na modalidade EaD. 2014. 319 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2014.
DIAS, E; PINTO, F. C. F. A Educação e a Covid-19. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, v. 28, n. 108, p. 545-554, 2020.
FIORENTINI, D.; OLIVEIRA, A. T. C. C. O Lugar das Matemáticas na Licenciatura em Matemática: que matemáticas e que práticas-formativas? Bolema, Rio Claro, v. 27, n. 47, p. 917 – 938, dez. 2013.
GOLDENBERG, M. A Arte de Pesquisar: como fazer pesquisa qualitativa em Ciências sociais. 14. ed. Rio de Janeiro: Record, 2004.
GROULX, L. H. Contribuição da pesquisa qualitativa à pesquisa social. In: POUPART, Jean (Org.). A pesquisa qualitativa: enfoques epistemológicos e metodológicos. Petrópolis: Vozes, 2008.
GÜNTHER, H. Pesquisa qualitativa versus pesquisa quantitativa: esta é a questão. Psicologia: teoria e pesquisa, v. 22, n. 2, p. 201-210, 2006.
KONRATH, M. L. P.; TAROUCO, L. M. R.; BEHAR, P. A. Competências: desafios para alunos, tutores e professores da EaD. RENOTE: Revista Novas Tecnologias na Educação, 7(1), 1-10. 2009.
LEMOS, C. Inovação na era do conhecimento. Parcerias estratégicas, Brasília, v. 5, n. 8, p. 157-180, maio 2000.
LÉVY, P. As tecnologias da inteligência: o futuro do pensamento na era da informática. Rio de Janeiro: Editora 34, 1993.
LÉVY, P. Cibercultura. Trad. Carlos Irineu da Costa. São Paulo: Editora 34, 1997.
MANDLER, M. L.; GOMES, A.; SANTOS, L. M.; AMARAL, A. Do conhecimento do conteúdo ao conhecimento matemático para o ensino: contributos de uma prática docente compartilhada na formação de professores de matemática. In: CONGRESSO INTERNACIONAL DE ENSINO DA MATEMÁTICA, 7., 2017. Anais... Canoas: ULBRA, 2017. p. 1-12.
MIARKA, R.; MALTEMPI, M. V. O que será da Educação Matemática depois do Coronavírus? Bolema: Boletim de Educação Matemática, v. 34, p. 3-4, 2020.
MISKULIN, R. G. S.; PENTEADO, M. G.; RICHIT, A.; MARIANO, C. R. A Prática do Professor que Ensina Matemática e a Colaboração: uma reflexão a partir de processos formativos virtuais. Bolema, Rio Claro, v. 25, n. 41, p. 173-186, dez. 2011.
MORAN, J. M. Desafios que as tecnologias digitais nos trazem. In: Novas Tecnologias e Mediação Pedagógica. MORAN, J. M.; MASETTO, M. T.; BEHRENS, M. Papirus, 2013. Disponível em: http://www.eca.usp.br/prof/moran/site/textos/tecnologias_eduacacao/desaf_int.pdf. Acesso em setembro de 2020.
OLIVEIRA, F. T. A inviabilidade do uso das tecnologias da informação e comunicação no contexto escolar: o que contam os professores de Matemática? 2014. 170 f. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) – Instituto de Geociências e Ciências Exatas, Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, Rio Claro, 2014.
PETERS, O. Didática do ensino à distância: experiências e estágio da discussão numa visão internacional. São Leopoldo, RS: UNISINOS, 2001.
PETERS, O. A educação à distância em transição. São Leopoldo, RS: UNISINOS. 2009.
XXX. 2020.
SILVA, M. Sala de aula interativa. Rio de Janeiro, Quartet, 2000.
SILVA, R. S. Diálogos e Reflexões sobre Tecnologias Digitais na Educação Matemática. São Paulo: Editora Livraria da Física. 2018.
VARANI, A. Da constituição do Trabalho docente coletivo: re-existência docente na descontinuidade das políticas educacionais. 2005. 307 f. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2005.
Downloads
Published
Versions
- 2021-01-16 (2)
- 2021-01-16 (1)
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Rodrigo Sychocki da Silva, Morgana Aline Reinheimer
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
DECLARATION OF RESPONSIBILITY: I hereby certify that I partially or fully participated in the conception of the work, that I did not hide any links or financial agreements between the authors and companies that may be interested in this article publication. I certify that the text is original and that the work, partially or fully, or any other work with a substantially similar content written by me, was not sent to any other journal and it will not be send while my submission is being considered by Revista Educar Mais, whether in printed or electronic format.
The author responsible for the submission represents all the authors of the manuscript and, when sending the article to the journal, guarantees s/he has obtained the permission to do so, as well as s/he guarantees the article does not infringe upon anyone’s copyright nor violate any proprietary rights. The journal is not responsible for the opinions expressed.
Revista Educar Mais is Open Access, does not charge any fees, whether for submission or article processing. The journal adopts Budapest Open Access Initiative (BOAI)’s definition, i.e., any users are permitted to read, download, copy, distribute, print, search and link to the full texts of these articles.
All the articles are published under the Creative Commons Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional license. The authors keep the copyright of their production. That way, they must be contacted directly if there is any interest in commercial use of their work.