The teacher's image as training and information in professional and technological education
DOI:
https://doi.org/10.15536/reducarmais.8.2024.3709Keywords:
Image, Appearance, Teacher, Professional EducationAbstract
In the information society, the image of the teacher has become a factor of relevant significance. This study, of a descriptive nature, aims to identify how the image of the teacher can contribute to training and information in Professional and Technological Education (EPT). To this end, we conducted a literature review that addresses the evolution of image construction over time. In this review, we investigate the complexity of the personal image, emphasizing its significance in (EPT), and highlight the importance of theories as essential instruments for understanding and analyzing conceptual semantic structures related to image. We also consider the active role played by the teacher in building his own image within the historical and social contexts. The theoretical framework addresses renowned authors, such as V. M. Shepel and Padilha, who state that the teacher's professional image is made up of symbolic signs that characterize the individual and are shaped by interpersonal interaction in the educational context, reflecting the public's perception of the image. professional of a teacher.
Downloads
References
ALTET, Marguerite. As competências do professor profissional: entre conhecimentos, esquemas de ação e adaptação saber analisar. In: PERRENOUD, Philippe; PAQUAY, Léopold; ALTET, Marguerite; CHARLIER, Évelyne (Orgs.). Formando professores profissionais. Porto Alegre: Artmed, 2001.
AZEVEDO, Mauricio Cristiano de. Educação estética e razão comunicativa: outro da razão ou da racionalidade? Ijuí: Editora Unijuí, 2010.
BIANCO, Bela Felman; LEITE, Miriam L. Moreira. Desafios da imagem. São Paulo: Papirus, 1998
BUORO, Anamelia Bueno. O olhar em construçao: uma experiência de ensino e aprendizagem da arte na escola. São Paulo: Cortez, 2003
DORFLES, Gillo; LOMAZZI, Giorgio. Psicologia do vestir. Assírio & Alvim, 1989.
FREIRE, P. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 2006.
FRIGOTTO, G. Trabalho, conhecimento, consciência e a educação do trabalhador: impasses teóricos e práticos. In: Gomez, Carlos M. Trabalho e conhecimento: dilemas na educação do trabalhador. São Paulo: Cortez/Autores Associados, 1989.
HALLAWELL, Philip. Visagismo integrado: identidade, estilo e beleza. São Paulo: SENAC, 2009.
. Visagismo: harmonia e estética. 2. ed. São Paulo: SENAC, 2004
HIRALDELLI Jr., Paulo. O corpo: filosofia e educação. São Paulo: Ática, 2007.
KRESS, GR. Multimodalidade: Uma abordagem semiótica social para a comunicação contemporânea. Routledge. 2010.
MAKARENKO, A.S. Poema pedagógico. Tradução Belinky. São Paulo: Brasiliense, 1985.
NETTO, José Paulo. Introdução ao método da teoria social. Serviço Social: direitos sociais e competências profissionais. Brasília: CFESS/ABEPSS, p. 668-700, 2009.
NOVAES, Regina. Juventude e Sociedade: jogos de espelhos. Sentimentos, percepções e demandas por direitos e políticas públicas. Revista Sociologia Especial – Ciência e Vida. São Paulo, outubro de 2006
PADILHA, ÊNIO. Marketing pessoal e imagem pública. 2. ed. Camboriú SC: Editora Pallotti, 2002
PROZOROV, G. S. Views of Nadezja Konstantinovna Krupskaya on didacties. Soviet Education, New York: International Arts and Sciences Press, v.1, nov./oct. 1958/1959.
SANTAELLA L.; NöTH, W. Imagem, cognição, semiótica e mídia. São Paulo: Iluminuras, 1999.
SAVIANI, D. Formação de professores: aspectos históricos e teóricos do problema no contexto brasileiro. Revista Brasileira de Educação, v.14, n.40, p.143-155, jan./abr. 2009. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/rbedu/v14n40/v14n40a12.pdf . Acesso em: 27 jan. 2024. SAVIANI, D. Pedagogia histórico-crítica: primeiras aproximações. 5. ed. São Paulo: Autores Associados, 1995, p. 17.
SHEPEL' V. «Antropologiya upravleniya» vvysshem obrazovanii v Rossii. - 1998. - U. 3. - S. 105-107. - [SHEPEL, V. "Antropologia gerencial" na universidade /Ensino superior na Rússia. -1998. - No. 3. - S. 105-107.]
SHEPEL’V. ???????????: ??????? ??????? /?.?. ??????. ?.: ???????? ???????????, 2002. 254 ?. [Shepel V.M. Imagelogia: livro didático / V.M. Shepel. M.: Educação nacional, 2002. 254 p.]
SHEPEL'V. «Imidzhologiya: sekrety lichnogo obayaniya» – Rossiya, Editora Fênix, 2005. – [SHEPEL’V. “Imagelogia: os segredos do charme pessoal” – Rússia, Editora Fênix, 1994.]
TATARINOVA, N. V. O ponyatii «imidzh» i yego otlichii ot analogichnykh ponyatiy «imidzh», «reputatsiya», «stereotip» / N. V. Tatarinova // Filologicheskiye nauki. Voprosy teorii i praktiki. - 2009. - ? 2. - S. 252-255. - [TATARINOVA, N. V. Sobre o conceito de “imagem” e sua diferença de conceitos semelhantes de “imagem”, “reputação”, “estereótipo” / N. V. Tatarinova // Ciências Filológicas. Questões de teoria e prática. - 2009. - Nº 2. - S. 252-255.]
TATARINOVA, N. V. O ponyatii «imidzh» i yego otlichii ot analogichnykh ponyatiy «imidzh», «reputatsiya», «stereotip» / N. V. Tatarinova // Filologicheskiye nauki. Voprosy teorii i praktiki. - 2009. - ? 2. - S. 252-255. - [TATARINOVA, N. V. Sobre o conceito de “imagem” e sua diferença de conceitos semelhantes de “imagem”, “reputação”, “estereótipo” / N. V. Tatarinova // Ciências Filológicas. Questões de teoria e prática. - 2009. - Nº 2. - S. 252-255.]
??????????? ?.?. ??????????? ????????????????? ?????? ???????: ?????????-??????????????? ?????? // PR ? ???????????.-2005. [Zolotovskaya L.A. Características da imagem profissional do professor: aspecto sociopsicológico//RP na educação. -2005].
???????? ?.?., ???????? ?.?. ?????? ???????????? ?????????????? ???????? ??????? ???????? // ??????? ???????????? ???????????????? ????????????. ?. ????????: ????? ??????????????? ???? «?????????? ???????????». ?.12. - ? 2. - 2006. - ?. 93-95. - [KALYUZHNY A.A., Shuitenov G.Zh. Modelo de formação da cultura da informação de futuros professores // Boletim da Kostroma State University. NO. Nekrasov: Uma série de ciências psicológicas "Acmeologia da educação". T.12. - Nº 2. - 2006. - S. 93- 95.]
????????, ?. ?. ?????????? ???????????? ?????? ??????? / ?.: ??????, 2004. - 222 ?. [KALYUZHNY, A. A. Psicologia da formação da imagem do professor / M.: Vlados, 2004. - 222 p.]
????-????? ?.?. ??????? ? ?????????????? ???????. - ?., ???????????, 1987. [Kann-Kalik V.A. Ao professor sobre comunicação pedagógica. - M., Educação, 1987.
????????????? ?.?. ???????? ?????????: ? 09 ?????. ?. ????, 1989. [STANISLAVSKY K.S. Obras coletadas: Em 09 volumes. M. Arte, 1989].
?????????? ?.?. ????? ???????? ??? ??????? ??????? ???????????????? // ????? ??? ??????? ??????????? ???????????. - ?.: ??? ???, 2007. [Stepanenko I.N. A imagem do professor como condição para um maior profissionalismo // A imagem como fenómeno da civilização moderna. - M.: RIC AIM, 2007.]
????? ?.?. ???????????? ?????????? ?????? / ?.?. ????? // ??????? ???. ????? ??????????. 1999. ? 2. ?. 5-10. [Utlik E.P. Psicologia prática da imagem / E.P. Utlik // Boletim da Universidade Estadual de Moscou. Gerenciamento de séries. 1999. Nº 2. P. 5-10]
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Paulo Fernando de Marchi, Thiago Silva
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
DECLARATION OF RESPONSIBILITY: I hereby certify that I partially or fully participated in the conception of the work, that I did not hide any links or financial agreements between the authors and companies that may be interested in this article publication. I certify that the text is original and that the work, partially or fully, or any other work with a substantially similar content written by me, was not sent to any other journal and it will not be send while my submission is being considered by Revista Educar Mais, whether in printed or electronic format.
The author responsible for the submission represents all the authors of the manuscript and, when sending the article to the journal, guarantees s/he has obtained the permission to do so, as well as s/he guarantees the article does not infringe upon anyone’s copyright nor violate any proprietary rights. The journal is not responsible for the opinions expressed.
Revista Educar Mais is Open Access, does not charge any fees, whether for submission or article processing. The journal adopts Budapest Open Access Initiative (BOAI)’s definition, i.e., any users are permitted to read, download, copy, distribute, print, search and link to the full texts of these articles.
All the articles are published under the Creative Commons Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional license. The authors keep the copyright of their production. That way, they must be contacted directly if there is any interest in commercial use of their work.