Visual grammar as a tool evaluate educational video desing

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15536/reducarmais.8.2024.4042

Keywords:

Didactic activity, Intertextual construction, Visual design grammar, Rubric, Assistive technology

Abstract

This text addresses the use of video as a solution for learning, which has been present in education for more than a century. Video as an audiovisual example has historically been present on the national scene since the end of the 20th century, presenting itself as a “seductive” resource for teaching. However, it is technically unfeasible to select or even evaluate a teaching activity. In this sense, this study aims to identify how to evaluate the educational video. Using an intertextual construction and, therefore, updating itself, as the philosopher Pierre Levy teaches us, the dimensions of the grammar of visual design for an educational video were constructed. This study evaluates that the analysis of a video can occur through a rubric, with previously established dimensions. It was considered that visual grammar must be evaluated within previously established dimensions, but assistive technology must also be used.

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Author Biographies

Marco Antonio Gomes Teixeira da Silva, Universidade Estadual do Norte Fluminense Darcy Ribeiro - UENF

Bacharelado em Informática (Enf. Análise Sistema) pela Universidade Estácio de Sá (2007), Tecnólogo em Sistemas de Telecomunicações pelo Instituto Federal Fluminense - IFF (2014); Especialização em Sistemas de produção - IFF (2008) e Docência do século XXI - IFF (2015); Mestrado em Ciências Naturais pela Universidade Estadual do Norte Fluminense Darcy Ribeiro - UENF (2019).  Doutorando em Ciências Naturais - UENF (2021-2025), linha de ensino de ciências, com pesquisa na formação de professores no contexto das TIC e acessibilidade. Experiência na área de Ciência da Computação, com ênfase em Sistemas de Informação e gestão de ambientes de redes internas e VPN.   Atualmente pesquisa sobre a formação de professores sobre: letramento digital e desenvolvimento de objetos digitais de aprendizagem com aspectos inclusivos e recursos de acessibilidade.

Mariana Mattos Manhães Machado, Universidade Estadual do Norte Fluminense Darcy Ribeiro - UENF

Licenciada em Química. Especialista em Gestão Escolar. Especialista em psicopedagogia clínica e gestão. Mestra e atualmente doutorandos pelo PGCN, CCT/ UENF, com pesquisa na área de recursos para apoiar a aprendizagem do aluno com TEA.

Sergio Luis Cardoso, Universidade Estadual do Norte Fluminense Darcy Ribeiro - UENF

Bacharel em Química com Atribuições Tecnológicas pelo Instituto de Química da Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, RJ (1986-1990). Doutor em Ciências na área Química Orgânica pelo Instituto de Química da Universidade Federal do Rio de Janeiro (1991-1995), após realização da parte experimental de sua tese (doutorado sanduiche) no Center for the Earlier Events in Photosynthesis na Arizona State University, Arizona, EUA (1993-1994). Professor Associado I - Nível E, faixa XVII da Universidade Estadual do Norte Fluminense Darcy Ribeiro, Campos dos Goytacazes, RJ (desde 02/1997).

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Published

2024-10-09

How to Cite

Silva, M. A. G. T. da, Machado, M. M. M., & Cardoso, S. L. . (2024). Visual grammar as a tool evaluate educational video desing. Educar Mais, 8, 601–613. https://doi.org/10.15536/reducarmais.8.2024.4042