Fashion and tragedy: the impacts of Rana Plaza's collapse on fast fashion and slow fashion models

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15536/2594-4398.2021.v5.n5.pp.052-081.2623

Keywords:

Rana Plaza, Fast Fashion, Slow Fashion, Clothing industry, Fashion business

Abstract

Faced with the tragedy of Rana Plaza, on April 24, 2013, this article seeks to highlight the impacts caused by what happened in fast fashion and slow fashion business models. For that, an ex-post-facto research is used with a view to drawing the consequences of the event. Based on the consulted literature, the following categories of evidence were established: (I) work; (II) consumption; (III) company; and (IV) industry. The results attest that, post-Rana Plaza: (I) the fast fashion model advanced in security agreements, however, its consumers present controversies; and (II) the slow fashion model encouraged the emergence of third sector initiatives and provided support for pro-sustainability behaviors.

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Author Biographies

Paula Martin, Universidade do Sul de Santa Catarina

É aluna especial (2021) do Programa de Pós-Graduação em Design de Vestuário e Moda (PPGModa) da Universidade do Estado de Santa Catarina (Udesc). É graduada em Relações Internacionais pela Universidade do Sul de Santa Catarina (2020).

Valdecir Babinski Júnior, Universidade do Estado de Santa Catarina

É mestre em Design de Vestuário e Moda (2020) pela Universidade do Estado de Santa Catarina (Udesc). É pós-graduado em marketing (2018) pela Universidade de São Paulo (USP/ESALQ). É graduado em Moda, com habilitação em design de moda (2014), pela Udesc. Atualmente, é professor assistente na Udesc e ministra aulas no bacharelado em moda.

Mariana Luísa Schaeffer Brilhante, Universidade do Estado de Santa Catarina

É mestranda em Design de Vestuário e Moda (2021) pela Universidade do Estado de Santa Catarina (Udesc). É especialista em Estudos Culturais e os Currículos Escolares Contemporâneos da Educação (2018) pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). É graduada em Design de Moda (2017) pela Universidade Luterana do Brasil (ULBRA).

Neide Köhler Schulte, Universidade do Estado de Santa Catarina

É doutora em Design (2011) pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (PUC-Rio). É mestre em Engenharia da Produção (2003) pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). É especialista em Ensino da Arte: fundamentos estéticos e metodológicos (1998) pela Universidade da Região de Joinville (UNIVILLE). É graduada pela Desenho e Plástica (1992) pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM). Atualmente, é professora do quadro efetivo do bacharelado em moda e do Programa de Pós-Graduação em Design de Vestuário e Moda (PPGModa) da Udesc.

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Published

2021-12-21

How to Cite

MARTIN, P.; BABINSKI JÚNIOR, V.; BRILHANTE, M. L. S.; SCHULTE, N. K. Fashion and tragedy: the impacts of Rana Plaza’s collapse on fast fashion and slow fashion models. Poliedro Journal, Pelotas, Brasil, v. 5, n. 5, p. 052–081, 2021. DOI: 10.15536/2594-4398.2021.v5.n5.pp.052-081.2623. Disponível em: https://ifs00sv137.ifsul.edu.br/index.php/poliedro/article/view/2623. Acesso em: 24 dec. 2024.